Naar Volgende weekNaar Vorige Week Week 4

Maandag 29 mei

’s Morgens worden we wakker van een noeste arbeider van de “statens vegvegen” die de openbare toilet komt reinigen
en daarbij een enorm aggregaat laat draaien om water op te pompen. Busje in de verte onderwegWe gaan verder met de pont over het fjord naar Nordfjordeid en de 15 naar Stryn, een boodschappie gedaan in de reete dure supermarkt...
als experiment maar "Fiskkarbonades en "Bananenpålegg" gekocht ..allebei errug lekker de 1e zijn platgeslagen hamburgervormigedingen die naar vis smaken en ruiken, ff bakken en dan ...best lekker, wel ff een raampie open tijdens het bakken....poeh!!!
de 2e smaakt ook prima is een soort geprakte banaan in pindakaas vorm...lekker kinderspul voor op brood.....lusten we wel !:-)
Een welkome afwisseling na anderhalve week “Aldi-voer”!!

De route vervolgt naar Olden waar een megacruiseschip aangemeerd ligt, wat een gigantisch ding, je snapt haast niet
dat zoiets door een fjord kan varen, maar later zullen we hetzelfde schip in de Geirangerfjord zien liggen.
Brugje BriksdalsbreenDan richting Briksdal, daar ligt de "Briksdalsbreen" een enorme gletsjer tong, daar konden we dit keer wel heenwandelen
en van dichtbij is zo'n ding erg indrukwekkend, af en toe breekt er met een enorme knal een "stukkie" af en komt dan met veel misbaar omlaag gelawinet....leuk wel....maar je mag er logischerwijs niet -vlakbij-.Briksdaalsbreen dichtbij
Wel de heen en terug wandeling regen en dus met een natte hond het bollebusje weer in...pfffft wel een beetje benauwd luchtje maar ja...
Overnachten kon daar (legaal maar tegen betaling van 50 Nok) op de P Plaats waar we besloten dat als het de volgende dag helder weer was we een guidedtour zouden doen aan zo'n tuiggie de gletsjer op.

Dinsdag 30 mei

Helaas was het bewolkt en bestwel koud die ochtend dus dat bewaren we voor de terugreis.....Terug naar Stryn dus en dan naar Hjelle de 15 op en richting Geiranger. Bocht bij Geiranger
De 258 was nog dicht helaas dus dan maar door de tunnels ..het went wel al een beetje maar we rijden toch liever -over- de bergen heen.
Het laatste stuk was weer een mooie weg met aan beide kanten flinke sneeuwwallen. Onderweg 2 liftende rugzakkers opgepikt die ook die kant op wilden (handig zo'n achterbank) het waren tjechen die in 2 maanden Zweden, Noorwegen, Finland en terug via de Baltische staten en
Rusland wilden....pfffft hele reis en met een tentje leek ons het nogal frisjes in het noorden, we hebben ze -vanwege de kosten en het feit dat hun voorraad al op was- maar een Aldi rookworst en een hollandse ontbijtkoek meegegeven.....Uitzicht Geirangerfjord.
Bij het "beroemde " Geirangerfjord maar weer eens op de p-plaats van het Flydalsjuv (overhangende rots die veel gebruikt is voor foto’s en kaarten , helaas stond er een hekje voor en zou de foto een stuk minder spectaculair zijn) overnacht om dan de volgende dag lekker een
camping op te duiken en dan weer 2 dagen voor de prijs van 1 nacht te staan.

Woensdag 31 mei

‘smorgens nog even aan het Fjord ontbeten op de parking van de pont. Daar was net een kudde japanners
losgelaten uit hun bus, leuk allemaal om de beurt elkaar vóór het toeristische object te fotograferen....toen ontdekten ze Dibbes....hajoooo isse ....aaaaie..hoend...foto foto....en klik daar stond ie dan met z'n harige kop op een zwik japanse foto's
we zij benieuwd wat ze er thuis bijvertellen..?!.
De door ons uitgezochte camping “Vinje” bleek dicht ..".ja ach we zijn een beetje laat dit jaar maar jullie mogen wel gaan staan hoor!!" en de douche werd nog even aangezet en daar stonden we dan....heerlijk helemaal alleen en gratis op een camping MET douche (was wel weer nodig).
Errug aardig!!

Donderdag 1 juni

Volgende dag een lokale wandeling gemaakt naar een waterval de “Storseterfossen”, geinig ! het water donderde zo'n 30Achter de fossen meter in vrij val omlaag en je kon er achterlangs lopen via een rotspad....op de weg naar beneden kwamen we een hele buslading engelse toeristen tegen allemaal al redelijk op leeftijd en de helft was al halverwege afgehaakt en zaten te zitten "we are the cowards we've quit, where's the restaurant" en de rest wilde wel weten "how far" het nog was…Nou het zou nog zo’n 10 minuutjes zijn dus dat konden ze nog wel aan dachten ze.

Vrijdag 2 juni

Varende ferryDe volgende dag zijn we met de veerpont het Geirangerfjord overgevaren (in de lengte...) naar Hellesylt mooie (toeristische) tocht compleet met "aan de linkerkant en aan de rechterkant ziet u..7 susters..." in 3 talen...maar wel leuk, en het is toch een prachtig gezicht, Al die "beroemde" watervallen.
Vanaf Hellesylt gaan we verder binnendoor langs de Hjorunfjord over een onverharde weg mooi maar wel heel eenzaam om hier te wonen. Verderop nemen nog twee keer een pontje om in Ålesund te komen, mooie stad op een aantal (schier)eilanden verbonden door bruggen. Een groot deel van de stad is na een verwoestende brand in 1904 in Jugendstill stijl herbouwd dat heeft toch een hele eigen uitstraling.
We lopen nog spontaan tegen een oldtimer-touringcar meeting aan en bewonderen nog een paar van deze “grotebroertjes”. Aan een van de havens hadden we een mooi legaal plekkie op een parkeer- plaats aan het water de p-automaat ging ook nog stuk dus mooi voordelig en nog douche en wc ook ! De buurman was aan het vissen dus maar even wat advies gevraagd..dat hielp! Daar dus mijn eerste vis gevangen ...oké een kleintje en een beetje eng om van ’t haakje te peuteren maar toch!!! De Duitse buurman ving even later “Ein Große RiezenFish “ brrr best effe eng hoor zo'n beest villen.....hmmm zijn wij nog niet aan toe...Hij noemde het een “Seelachs” dus ik dacht dat het een
soort zalm zou zijn , later zag ik op een poster dat het koolvis is…:-) In de stad mijn broer Ben maar even gebeld voor "hoe slacht ik een vis instructies"...wie weet vang ik er nog wel eens een...
Ålesund bij avond's avond 418 (vlgs het bordje) treden gelopen de uitzichtberg vd stad op wel een mooi uitzichtpunt het geeft een mooi overzicht rondom en over de hele stad.
om half twee naar bed ('t wordt toch niet erg donker)

Vrijdag 2 juniDonkere luchten

De volgende dag nog heel even vissen (brr donkere lucht kwam er aan) en de stad in,het ging al harder waaien.....en regenen! We waaiden zowat van de benen dus maar weer terug naar het Beschutte BolleBusje. Hij stond pal in de wind, dus maar ff verplaatst en verstopt achter buurman "Hymer" (=enorme camper) maar die koos ook een wat beschutter plekkie en uiteindelijk hebben we 'm maar in een ver hoekje gezet, het begon nl wel een pietsie te lekken op het achter en zijraampje.......uit de wind ging het wel weer.
De middag doorgebracht met een leesboekje en vanwege het de temperatuur vroeg naar bed, Van een “Sigg-fles” hebben we zelfs een kruik gemaakt, brrr wel erg frisjes!

Zaterdag 3 juni

'smorgens de raampies nog maar een likje kit gegeven....hopelijk blijft het nu droog binnen.
Nog altijd winderig en koud plm. 6 graden maar gevoelstemp veeeel lager...Eiland Runde

Het is al wat te laat om nu nog naar het aquarium te gaan , dus we gaan 'smiddags op weg naar het vogeleiland Runde. Dit eilandje (oppervlak maar 6,4km2 ) heeft dus 300.000 inwoners alleen dan vogels....die broeden daar op de rotsen. Aan mensen wonen er zo’n 200.
We overnachten op Goksøyrcamping alwaar de eigenaar ons een boel verteld over het eiland en de beste plekken om de vogels te gaan bekijken,
Papagaaiduiker‘savonds gaan we een eind wandelen om de papegaaiduikers live te bekijken….tjeemig wat zijn er veel, de lucht is er soms gespikkeld van! Leuk, we worden een avondje vogelkijkers :-),het boekje met vogelsoorten van Fien kwam goed van pas...we kunnen na wat oefening diverse meeuwen onderscheiden en een stuk of 5 verschillende zeevogels....("kijk de scholekster, ja een scholekster.”, vrij naar Birgitte Kaandorp) maar goed er zitten ook enkele duizenden papegaaiduikers en die zijn errug leuk een kruising met een pinguïn /papagaai/clown, ze vliegen nogal stuntelig en lopen Zonnestralen Rundedoen ze ook als een pinguïn.
We genieten van een mooie avondzon die gespikkeld is door de honderden vogels.

Zondag 4 juni

Een relaxed dagje ‘smorgens wat huishoudelijke dingen gedaan ( wasjes) weer wat creatieve kaartjes gefreubeld en de mailverhalen bijgewerkt en verstuurd.
Dan op het fietsje (YES!! We hebben ze gebruikt!) naar het haventje met de hengel mee. Ik zie net een man met z’n zoontje vertrekken met een zakje vis en een hengel dus dat moet lukken…en ja hoor, BEET! ik heb er 2 gevangen en ze Griezelvismet veel gegriezel van het haakje afgewurmd (achteraf een beetje ondermaats voor Noorse begrippen, plm. 20 cm..). Tja, toen moesten ze nog schoongemaakt….na enig gegriezel en gegiebel is het toch gelukt om netjes de ingewanden eruit te halen en de kop eraf te snijden , de restjes zijn voor “Harry de Huismeeuw” die al de hele tijd zat te wachten.
Gebakken visNou even bakken in de koekenpan en ….hmmm goedgekeurd!! tjonge wat zijn die lekker zo vers! Dat houden we erin!!

’s Middags gaan we de hele rondwandeling doen langs de rotsen, het waait behoorlijk en op zo’n 2 a 300 meter boven zee is het aardig guur, maar met boekje en verrekijker “spotten” we o.a. de Jan van Gent, aalscholvers, alken, en een heleboel meeuwen. Toch zo’n 4 uur onderweg geweest en wel een leuk rondje!